Laura naar de panda's

Beijing

En daar zitten we alweer, op het vliegveld van Beijing. Helaas door een slechte WiFi en een tekort van tijd er deze week niet meer aan toegekomen om nog een verhaal te schrijven, maar jullie kunnen nu alles lezen terwijl ik in het vliegtuig zit ;).

De reis vorige week zaterdag naar Beijing begon rampzalig. Ik had een vlucht om 16.30 en zou dan rond 19.00 in Beijing zijn. Toen ik rond 11.00 op het vliegveld in Chengdu was kon ik gelijk inchecken, en daar waarschuwde het meisje achter de balie mij al: er zijn vandaag veel vertragingen naar Beijing, hou de borden goed in de gaten. En inderdaad, iedere vlucht naar Beijing werd vertraagd. Mijn vlucht was uiteindelijk tot 22.00 vertraagd, en toen ze om 21.30 begonnen met boarden dacht iedereen dat we ook echt zouden gaan vertrekken. Maar helaas, dat bleek een illusie. Een van de motoren van het vliegtuig draaide niet, en iedereen (piloten, technici) dacht dat dat was om brandstof te besparen. Toen ze de motor echter wouden starten lukte dat niet, dus tegen 22.30 kwam de melding dat het vliegtuig niet znou vertrekken wegens technische problemen, dus iedereen moest er weer uit. Er zou een ander vliegtuig klaar worden gemaakt en dan mochten we echt vertrekken. Uiteindelijk waren we rond 01.00 de lucht in en landde ik om 04.00 op Beijing airport. Papa zou hier tegen 07.00 landen dus een bankje op het vliegveld zoeken en wachten op papa dan maar.

Zondags hebben we het na onze lange reizen maar even een beetje rustig aan gedaan, ons hotel zat aan de grootste winkelstraat van Beijing dus daar even overheen gelopen en 's middags de Tempel van de Hemel bezocht.

Maandags stond dan de Verboden Stad op het programma, een ongelofelijk indrukwekkend complex, net als het Tian'anmen Plein dat ervoor ligt. Aan het einde van de dag nog even het kolenheuvel park bezocht, ooit aangelegd omdat een keizerlijk paleis altijd bergen op de achtergrond moet hebben.

Dinsdagsochtend zijn we vroeg opgestaan om een bezoek te brengen aan her Mausoleum van Mao. Na ongeveer een uur in de rij te hebben gestaan op het Tian'anmen plein mochten we 2 minuten naar binnen. Heel indrukwekkend welke uitwerking die man nog steeds heeft, zelfs op jonge chinezen. Daarna een rondje gelopen door de oude handelswijk waar allemaal kleine winkeltjes met souvenirs en lokale kunst zitten. 'S middags een bezoek gebracht aan het 798 art district, een oude fabriekswijk waar nu alleen maar galerieën en ateliers zitten.

Woensdag stond het Zomerpaleis op het programma, een stuk kleiner dan de Verboden Stad maar minstens net zo mooi en indrukwekkend. Daarna even langs de Beijing zoo, waar papa dan ook pandaberen kon bekijken. De dag afgesloten op het Olympisch complex, om even bij het Vogelnest en de Waterkubus te kijken.

Donderdag - op papa's verjaardag - was het dan tijd voor de nummer 1 van de wishlist, de Chinese Muur. Een ontzettend indrukwekkend bouwwerk en pas als je erop staat besef hoe immens groot hij eigenlijk is.

Vrijdag een rondje gelopen door het Central Business District met de Zijdemarkt. 'S middags zijn we naar de wijk der geleerdheid geweest met een bezoek aan de Confuciustempels en de keizerlijke academie. 's Avonds afgesloten met een diner op Ghost Street, een met lampionnen verlichte straat met allemaal kleine en grote restaurants met allemaal hun eigen specialiteiten.

Zaterdag was alweer de laatste dag in Beijing. 'S ochtends een beetje rustig aan gedaan en naar de klokken- en trommeltoren geweest. In die laatste worden nog steeds demonstraties gehouden in hoe de toren vroeger gebruikt werd, heel erg mooi om te zien. Daarna een rondje gelopen door de studentenwijk, een wijk aan het water met allemaal kleine steegjes met winkeltjes er om heen. 'S middags nog een bezoek gebracht aan de witte pagode, een van de mooiste pagodes van het land.

En toen was mijn maand in China alweer voorbij.. Een maand die voorbijgevlogen is, waarin ik de meest geweldige herinneringen heb gemaakt, fantastische mensen heb ontmoet en heel erg veel geleerd heb!

Bye Bye China, I see you soon!

Willem Faassen

Ik hebbgenoten van onze week samen! Dank je wel lieverd! ????

Willem Faassen

Die vraagtekens zijn hartjes...

Gerry Ubels

Ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's!
Goede vlucht!

Marjolein

Fijn dat je ons op de hoogte hield. En fijn dat het zo fijn was, Laura!