Laura naar de panda's

Eindelijk naar de panda's!!!

Pfoe, wat een week! Hij is echt voorbij gevlogen! Ik zit nu inmiddels al een dag of 5 op de Bifengxia Panda Base in de buurt vam Ya'an, een klein stadje vlakbij Chengdu, in de Szechuan provincie.

De week begon heel chaotisch. We werden opgehaald door onze coördinator, maar haar engels is vrij slecht waardoor ze onze vragen niet begreep en als ze ze begreep had ze er gewoon geen antwoord op. Gelukkig was er in het hostel ( het Mrs. Panda Hostel, hoe kan het ook anders ) een andere coördinator wiens Engels beter was, maar ook zij kon ons niet iets van een planning geven, alleen voor maandag in Chengdu.

Maandagochtend hebben we een bezoek gebacht aan de Panda base in Chengdu zelf, als een eerste introductie met de Panda's. 'S middags zouden we een wandeling door Chengdu maken en wat sight-seeing doen.

Als diner zouden we Huo Guo gaan eten, een typisch lokaal gerecht. Het idee hiervan is dat je met een groep familie of vrienden rond een tafel gaat zitten en in het midden zet je de Huo Guo neer. Dit is een grote pan op vuur, die vaak bestaat uit 2 delen. In het middelste deel zit een matig-pittige saus, in de buitenste ring de traditionele zeer pittige saus van sezchuan pepers. Op tafel staan vlees en groenten en iedereen gooit van alles wat in een van de sauzen, om het op die manier te laten garen. Als het gaar is haal je het uit de saus en heb je een zeer smaakvol diner.

Dinsdagochtend zouden we de bus nemen naar de panda base!! Na een rit van bijna 3 uur waren we er eindelijk, was het snel even wat uitpakken en dan lunchen. Na de lunch zouden we een korte uitleg krijgen wat er van ons verwacht werd deze week en zouden we naar "The Office" lopen om onze outfits en vrijwilligerspassen op te halen. Daarna konden we een rondje lopen door het park, een wandeling maken of gewoon wat relaxen.

Woensdagochtend was het dan eindelijk zover, het werken met de Panda's zou gaan beginnen!! Ik zit in een groepje met 2 engelse meiden en een chinese meid, en met z'n vieren helpen we bij 2 panda's: Yi Bao en Bai Jian. Yi Bao is een 10-jarige "overzeese" panda. Een overzeese Panda betekend dat hij niet in China is geboren maar ergens anders, in het geval van Yi Bao in Thailand. De leeftijd van Bai Jian is onbekend, hij is in 2004 gered uit het wild en woont sindsdien hier. Omdat hij een jonge panda was toen hij gered werd is de schatting dat hij nu een jaar of 13 is.

De dagen lopen hier heel erg gestructureerd, volgens een strakke planning:

8.30-9.45 kooien en verblijven schoonmaken. Beide panda's hebben een binnen en buiten verblijf dat 1x per dag wordt schoongemaakt en krijgen ze verse bamboe.

11.20 voeren, ze krijgen 450 gram pandabrood en een wortel.

13.40 voeren, hetzelfde als om 11.20.

15.30 voeren, 500 gram pandabrood en een appel. Ook wordt er nu voor de tweede keer verse bamboe in de hokken gelegd.

Het pandabrood dat de panda's krijgen is een aanvulling op de bamboe om de benodigde voedingswaarden binnen te krijgen en bestaat vooral uit soya, maïs en mineralen. De panda's krijgen per dag ongeveer 20-25 stokken bamboe, wat neerkomt op ongeveer 12 kilo bamboe per dag.

We zijn dus iedere dag tegen 16.00 klaar waarna we terug keren naar het hostel. Hier kunnen we chinese les volgen, Mahjong spelen of wordt er bijvoorbeeld een documentaire over panda's laten zien. 's Avonds komen we vaak samen in de Activity Room om gezellig te kletsen of een spelletje te spelen.

De weekenden zijn we vrij. Gisteren ben ik met 3 engelse meiden een dagje naar de Great Buddha geweest, een 71-meter hoog standbeeld uitgehakt in de rotsen langs een rivier. Erbij is een enorm park met 2 tempels en om gewoon wat rond te lopen. Waanzinnig mooi!

Vanmiddag eventjes naar Ya'an, inkopen doen voor deze week en op souvenir-jacht.

Vanaf morgen weer lekker 5 dagen met de panda's werken, lekker genieten :)

Marga

Fantastisch om dit allemaal mee te mogen maken en eindelijk bij de mooie, lieve, schattige, lompe, ondeugende etc. panda's te kunnen zijn. De omgeving van Chengdu is prachtig en dat eten met die hot pots in de tafel vonden wij ook erg leuk. Geniet van deze prachtige reis Laura!

Willem Faassen

Hartstikke fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet nog een week van "De Panda's" en de Chinese cultuur. Benieuwd hoe het met je Chinese taalkennis gaat!

Gea

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Nog een hele week genieten en dan naar beijing met papa !!
Liefs ????

Gea

???? Waren kusjes maar dat werkt dus niet
Xxxxxx

Barbara

Wat fijn dat je zo geniet en wat een reis! Erg leuk om je zo te volgen
Is er ook nog een babypanda die je kan knuffelen en vasthouden of is dat dan al te gevaarlijk
Geniet nog van de reis en je werk daar.
Je schrijft erg leuk en wacht weer op je volgende belevenis
Xx je overbuurvrouw

Gerry Ubels

Wat een mooie ervaringen Laura! Dankjewel voor het delen! Veel plezier en geniet van het werken de komende week!

Thomas

Ben ik de enige die wacht op het nieuws dat ze een panda(tje) mee naar huis mag ? ;)

Olivia

Het klinkt fantastisch, en wat ontzettend te gek dat het na al het uitkijken naar deze reis het wachten waard is geweest!!

Opa en oma

Heel veel plezier Laura komende week samen met papa.

Liefs opa en Oma.