Laura naar de panda's

Fengyuan Village

Na een lange reis ( ongeveer 24 uur ) waren we eindelijk in The Old House in Fengyuan. The Oldd House is het kantoor van Greenway China, en tevens het huis waar alle vrijwilligers en medewerkers wonen. Zoals de naam al doet vermoeden is het een oud, maar typisch Chinees huis. Het is heel erg open, en in het midden is een soort opening in het dak waaronder een vijver ligt. Zondag na aankomst konden we gelijk eten. Het eten is hier in de basis altijd hetzelfde, 3x per dag nasi, rijst of noedels met daarbij 3 of 4 groenten- of vleesgerechten. Het eten is goed, maar 3x per dag warm eten js wel heel erg wennen, en soms ook wel vervelend. Maandag zijn we begonnen met onze cultuurweek, welke we met z'n drieën doen. We hebben 's ochtends chinese les, waarin we de basis van de taal leren. Maandag middag hebben we een rondleiding gehad door Fengyuan Village een berg beklommen en gezwommen in een soort vijver in het dorp. Het dorp is heel erg klein, ongeveer 350-400 inwoners met 2 of 3 kleine winkeltjes waar ze wat eten en drinken verkopen. 'S avonds hebben we in principe vrij, en gaan we met z'n allen zwemmen, een spelletje spelen of leren we bijvoorbeeld nog wat extra chinees. Dinsdag hebben we 's ochtends weer chinese les gehad, en tot 1000 leren tellen, leren te onderhandelen over de prijs en hoe we een soort gesprek moeten voeren. 'S middags zijn we naar Lian Hua geweest, een groter dorp hier vlakbij. Daar konden we op de markt in duo's ( een buitenlander en een chinees ) wat fruit kopen, waarbij we natuurlijk moesten onderhandelen. Ook kreeg ieder duo een potlood welke we moesten proberen te ruilen tegen iets meer waardevol. Een waterfles was ons resultaat. Eenmaal terug in The Old House mochten we helpen met het koken van het diner, waarbij we in aanraking kwamen met enkele typisch Chinese groenten. Vanochtend zijn we met de andere vrijwilligers meegeweest naar de lokale Kindergarden, waar zij iedere dag ongeveer 1-2 uur engelse les geven. De kinderen in de groep waar ik mee liep waren allemaal 4 en 5 jaar oud. Heel apart om te zien hoe zij hier les krijgen, het is allemaal veel strenger dan in Nederland. Vanmiddag gaan we een ander dorpje bekijken, de berg op naar de rijstvelden en varen op bamboe-vlotten! Het is hier ontzettend warm, ongeveer 33 graden en heel benauwd. Ook onweert het hier bijna continue, wat heel apart is.

Olivia

Ooh het klinkt echt heel mooi!! Heb je ook foto's? ^^
En super nuttig dat je vast kunt onderhandelen en tellen ;)
Veel plezier tot de volgende update! X

Marjolein

Fijn dat je goed bent aangekomen. Wij wensen je een heel fijn verblijf!

Geesje

Wat een actie al. En je spreekt straks Chinees!? Ik ben erg benieuwd. Een bijzondere ervaring, wat niemand je meer afpakt en het mooiste moet nog komen. Geniet ervan! Groetjes van Jan Engelke en Geesje (en Geert natuurlijk).

Willem Faassen

Hartstikke leuk om te lezen meisje! Geniet ervan met volle teugen. Liefs!

Henriët

Wat een avonturen... GENIET!